Elleboogpijpen werden na circa 1860 populair. Op de bovenste pijp staat een stoomtrein afgebeeld met daaronder aan beide zijden van de ketel bloemranken. De vormnaad is fraai afgewerkt met bladeren. In de tweede helft van de 19e eeuw werden techniek en uitvindingen zeer populaire onderwerpen. De kranten stonden vol van artikeltjes over nieuwe bruggen, stoomschepen en allerlei uitvindingen. Het was dus voor een pijpenmaker interessant om bij deze tijdgeest aan te sluiten en pijpen met afbeeldingen van bijvoorbeeld treinen, stoomschepen en later ook de paardentram en fietsen op de markt te brengen. Of de hier afgebeelde pijp met een stroomtrein en het onderschrift ‘IN GOUDA’ gemaakt is om aan te sluiten bij deze interesse onder de burgerij of dat deze gemaakt is vanwege de opening van het station Gouda in 1869, is niet duidelijk.
Het eerste station van Gouda was een klein houten gebouwtje. Het werd in 1855 gebouwd tijdens de aanleg van de NRS-lijn (Nederlandsche Rhijnspoorwegmaat-schappij) Utrecht-Rotterdam. Aan het einde van de jaren zestig van de negentiende eeuw werd Gouda een knooppunt als de NRS een spoorlijn naar Den Haag aanlegt. Er moest toen dus een nieuw station komen dat in 1869 werd geopend.
Dat de zogenaamde elleboogpijpen populair waren blijkt wel uit de vele verschillende pijpen met deze vormgeving. Hier twee voorbeelden:
De eerste is een elleboogpijp met ribben en een met bladranken versierde platte steel met de tekst H. VAN DER POOL IN GOUDA van de pijpenmaker Hendrik van der Pool die van 1839 tot 1874 in Gouda werkzaam was.
De tweede elleboogpijp heeft op een steelverdikking het Goudse wapen en het merk WL gekroond is eveneens van Hendrik van der Pool. Op de steel van deze pijp staat het modelnummer 9.
So called 'elbow-shaped pipes' became quite popular after approx. 1860. This example shows a train with at the base of the bowl various strings of flowers. During the second half of the 19th century, technological advancements and inventions were very popular topics. Newspapers contained many articles about new bridges, steam ships and all sorts of other technological advancements. This also presented many opportunities for pipe makers to decorate their products with temporary, popular subjects. Trains, steamships, the horse tram and bicycles are well know examples. Whether this elbowpipe with the steam train and the text 'IN GOUDA' was part of this general wave of contemporary decorations is not entirely clear. It can also be made to celebrate the opening of the railway station in Gouda in 1869.
Gouda's first train station was a small wooden building. It was built in 1855 during the construction of the so called 'NRS-line' (Nederlandse Rhijn Spoorwegmaatschappij) which connected the citiers of Utrecht and Rotterdam. Towards the end of the 1860's, Gouda became a hub which prompted the construction of a new, solid station building and facilities.
Elbow pipes were popular towards the end of the 19th century, here are two other examples of elbow pipes;
The first one is a pipe with a bowl with vertical 'ribs' and a flower pattern at the base. The text H. VAN DER POOL IN GOUDA is engraved, referring to the pipe maker Hendrik van der Pool who was active in Gouda between 1839 and 1874.
The second example has a 'knob' in the stem with the city crest of Gouda, and the mark WL crowned, used by Hendrik van der Pool. The stem shows the number '9', referring to the model number of this specific pipe.