Pijp van de maand Juli

De pijp van deze maand is een mysterie. Hij bevindt zich inmiddels ruim twee decennia in de collectie en tot op heden is er nog geen enkel vergelijkbaar product gevonden.

 

Het gaat om een pijp in de vorm van een tsjiboek, gemaakt in een tweedelige mal en uitgevoerd in zwartbakkende klei. Op de pijp zijn in reliëf zeer gedetailleerde insecten, een slang en een kreeft afgebeeld. Het oppervlak van de pijp tussen de reliëfs heeft een matte afwerking, maar alle hoog liggende delen evenals de binnenzijde van de ketel, de manchet en de onderzijde van de pijp zijn zeer fijn geglaasd. De pijp heeft een dikke ketelwand.

 

De afwerking van deze pijp heeft een bijzonder hoge kwaliteit, hetgeen zich niet alleen uit in de detaillering, maar ook in de klei zelf. Deze is diepzwart en het lijkt alsof er een zwarte engobe is gebruikt om te pijp een nog diepere tint zwart te geven. Helaas zijn er geen merken terug te vinden.

 

Wat betreft de herkomst is deze pijp zeer lastig te plaatsen. Productiecentra in Nederland, Frankrijk en Engeland zijn hierbij niet van toepassing, evenals landen in het Midden-Oosten, hoewel het model hier wel naar verwijst. Gevoelsmatig is deze pijp ergens in Centraal-Europa geproduceerd, maar zonder vergelijkbare producten en meer informatie is een exacte toewijzing niet mogelijk.

 

Collectie M. de Haan – Hovingh.

 

 

 

Pipe of the month July

 This month’s pipe remains a mystery. It has been part of the collection for over two decades, yet to this day, no comparable example has ever been found.

 

The pipe is shaped like a Chibouk, made in a two-part mould and crafted from black-firing clay. In high relief, it features finely detailed depictions of insects, a snake, and a lobster. The surface between the relief elements has a matte finish, while all the raised areas, as well as the interior of the bowl, the shank, and the underside of the pipe, are finished with a very fine glaze. The pipe also has notably thick bowl walls.

 

The finish of this pipe is of exceptional quality, evident not only in the intricate detailing but also in the clay itself. The clay is a deep black, and it appears that a black slip may have been applied to achieve an even richer tone. Unfortunately, there are no maker’s marks to be found.

 

The origin of this pipe is particularly difficult to determine. Production centres in the Netherlands, France, and England can be ruled out, as can countries in the Middle East, despite the model hinting at such influences. Intuitively, it seems likely that the pipe was made somewhere in Central Europe, but without any comparative examples or further information, a precise attribution is not currently possible.

 

Collection of M. de Haan – Hovingh

 

 




Pijpen van voorgaande maanden