Deze bijzondere pijp van de maand is van Engelse makelij en vervaardigd door Charles Crop in Londen. Het is een natuurgetrouwe afbeelding van de Brit George Chirgwin. Deze podiumkunstenaar uit de tweede helft van de 19e eeuw werd beroemd als komediant, zanger en instrumentalist. Zijn artiestennaam was ‘the white eyed kaffir’. Hij trad op met een volledig geschminkt gezicht dat over het algemeen zwart gemaakt was, met rond zijn rechter oog een witte ruit. Er zijn echter ook afbeeldingen van hem te vinden waar hij deze kleurstelling heeft omgedraaid. Zijn figuur was zeer herkenbaar, met een extreem hoge hoed op, en hij droeg een eendelig gympak.
Chirgwin was in zijn tijd een beroemde artiest en er zijn dan ook de nodige foto’s, aanplakbiljetten en andere parafernalia te vinden zoals de twee bijgevoegde prentbriefkaarten laten zien. Er zijn zelfs een drietal korte filmopnames bewaard gebleven, die Chirgwin laten zien in bewegend beeld, waaronder een kort filmpje uit 1897: https://youtu.be/hsdfImWD7uA?si=tar_lhyQzPjWPNpK
De pijp is bijzonder goed doorgerookt met als resultaat de donkere kleur van het gezicht. Dit past zeer mooi bij de manier waarop hij van origine geschminkt was tijdens zijn shows. De witte ruit rond het rechteroog is in dit geval geëmailleerd en steekt mooi af tegen de bruine achtergrond. De pijp is aan de ene zijde van de steel gemerkt met C. Crop, London en aan de andere zijde met het registratienummer waarmee Crop dit model heeft vastgelegd: Rd. No. 276952. Dit nummer werd vastgelegd in mei 1896.
Collectie M. De Haan-Hovingh
This unique pipe of the month was made in England by the company Charles Crop in London. It's a very accurate portrait of the Englishman George Chirgwin. George was an artist who became famous during the second half of the 19th century as a comedian, singer and musician. His theater name was 'The White Eyed Kaffir'. His performances were done with a fully painted face, generally black with a diamond shaped white square around his right eye. There are also pictures of him with a white face and black diamond. He had a remarkable figure, easily recognizable due to the extremely high hat he always wore and a single piece gym suit.
Chirgwin was a famous artist during his days and many memorability bear witness of his popularity, as the two postcards show. Even some short video is available from 1897:
https://youtu.be/hsdfImWD7uA?si=tar_lhyQzPjWPNpK
This pipe has been well smoked resulting in a deep red colour of the face. It nicely fits the way Chirgwins face used to be painted during his shows. The white diamond around his eye has been enamelled white for dramatic effect and nicely stads out against the brown bowl.
The pipe carries the marking of C. Crop, London on one side and the registration number for this specific model: Rd. N. 276952. Crop registered the model in May 1896.
Collection M. de Haan- Hovingh
Een bijzondere pijp uit Angola
Pijpen uit Afrika, waarvan de herkomst onbekend is, kunnen alleen op basis van bepaalde kenmerken aan een etnische groep worden toegeschreven. Dat geldt ook voor deze pijp van de maand uit de collectie van David Higgins en Susie White. Helaas zijn er weinig referentieafbeeldingen bekend. Alleen in het boek van Jean Lecluse, Pipes d’Afrique Noire, uit 1985 zijn enige afbeeldingen opgenomen die in veel opzichten overeenkomen met de hier getoonde pijp. Vooral de teruggebogen steel is een opvallend kenmerk.
De hier afgebeelde pijp heeft dezelfde teruggebogen steel als sommige pijpen van de Chokwe (ook wel Cokwe, Tschokwe, Bajokwe of Badjok genoemd) en van de Ovimbundu en kan waarschijnlijk aan één van deze etnische groepen worden toegeschreven.
De Chokwe vestigden zich tijdens de grote volksverhuizing van de Bantoevolkeren vanuit Noordwest-Afrika in de 16e eeuw in een gebied dat gelegen is in Oost-Angola in Kwilu, bij de Kasai-rivier in het Zuiden van Zaïre en in het Noordwesten van Zambia. Eerst waren de Chokwe onderworpen aan de Lunda, maar rond 1900 werden zij daar de belangrijkste etnische groep door het verval van het Lunda rijk. De Chokwe kenden verschillende stamhoofden en hadden geen gecentraliseerde regerende macht.
Ook de Ovimbundu (ook wel Zuidelijke Mbundu genoemd) kwamen in dezelfde periode naar Angola en behoren eveneens tot een van de Bantoe volkeren die naar het zuiden zijn getrokken. Zij leven in de Benguela heuvels in Angola, aansluitend op het gebied waar de Chokwe leven. Evenals de Chokwe waren zij landbouwers en belangrijke handelaren.
De Chokwe en de Ovimbundu staan bekend om hun verfijnde kunst, die vaak moeilijk van elkaar te onderscheiden is. Dit komt niet alleen doordat het verwante volkeren zijn, maar ook doordat de kunst van de Ovimbundu sterk door de Chokwe beïnvloed is. Omdat op de hier getoonde pijp figuratieve voorstellingen ontbreken is deze pijp niet met zekerheid aan een van beide etnische groepen toe te schrijven. Wat wel opvalt is dat de vorm van de ketel het meest overeenkomt met die van de pijpen van de Ovimbundu in Zuid-Angola. De pijp heeft een fijn bewerkte messing steel en een kop en een mondstuk uit hard en glad zwart hout.
De hier afgebeelde pijp van de Chokwe (Lecluse, Deel I, p. 342, Fig. 697) heeft een rechthoekige vorm met twee staande figuren en de Ovimbundu pijp (Lecluse, Deel II, p. 559, Fig. 1099) heeft net als de messing pijp een teruggebogen steel.
Bron:
Jean Lecluse, Pipes d'Afrique noire. Luik, 1985. Deel I, p. 342, Fig. 697 (Chokwe pijp) en Deel II, p. 559, Fig. 1099 (Ovimbundu pijp).
A remarkable pipe from Angola
Pipes from Africa, of which the provenance is unknown, can only be connected to a specific ethnic group based on unique characteristics. This applies to this months highlighted pipe as well, from the collection of David Higgins and Susie White. Unfortunately very few references are available. The only known possible references are be found in Jean Lecluse's 'Pipes d'Afrique Noire' from 1985 in which several pipes are depicted which show resemblance with our highlighted pipe. Especially the shape of the stem is quite remarkable.
Pipes with similar stems are attributed to the Chokwe (also known as Cokwe, Tschokwe, Bajokwe or Badjok) and also the Ovimbundu. It is likely that our pipe came from one of these ethnic groups.
The Chokwe established themself during the large 16th century migration of the Bantoe people from the Northwestern part of Africa, in an area in the eastern part of Angola, in Kwilu, close to the Kasai river in the south of Zaire and in the Northwestern part of Zambia.
Initially the Chokwe were subject to the Lunda, but as the Lunda reign started to fade around 1900, the Chokwe became the most important ethnic group in the region. The Chokwe were governed by different tribal chiefs and did not have a centralized, governing power.
The Ovimbundu (or 'Southerm Mbundu') came to Angola around the same time and as the Chokwe, they are one of the Bantoe nations. The Ovimbundu live in the Benguela hills in Angola, neighbouring the area where the Chokwe live. Like the Chokwe, the Ovimbundu were farmers and tradesmen.
The Chokwe and the Ovimbundu are known for their refined art, which can often not easily be attributed to one of the specific groups. This is not only because they are closely linked ethnic groups, but also because the Ovimbunda art is highly influenced by the Chokwe art.
Unfortunately the pipe does not have any figurative decorations which could point to a specific provenance.
The shape of the bowl however does show resemblance to other pipes of the Ovimbundu in Southern-Angola.
The pipe has a nicely decorated brass stem and the bowl and mouthpiece are made of solid, polished black wood.
The referenced pipe by the Chokwe in Lecluse, part 1, p. 342, fig. 697, has a rectangular shape depeciting two standing persons and the Ovimbu pipe (Lecluse, part II, p. 559, fig. 1099) has similar stem as the one shown here.
De Holland society werd in 1885 in New York opgericht door afstammelingen van Nederlandse kolonisten met als doel de historie en onderlinge band the bewaren en verstevigen. Alleen mannelijke afstammelingen van Nederlandse kolonisten kwamen in aanmerking voor lidmaatschap.
Het belangrijkste evenement van de Society is het jaarlijkse banket, een algemene ledenbijeenkomst waarbij personen die zich op bijzondere wijze onderscheiden hebben in het zonnetje worden gezet.
Met name in de eerste jaren van haar bestaan waren specifieke Hollandse gerechten en drankjes, met tot slot een goede pijp met Friese tabak belangrijke onderdelen van het banket. Hiervoor liet de vereniging pijpen maken bij de firma Goedewaagen in Gouda.
De pijp werd standaard in dubbele krulvorm uitgevoerd, waarbij er een duidelijk verschil is tussen de 19e en 20e eeuwse manier van 'krullen'. De bovenstaande pijp heeft alle kenmerken van een 20e eeuwse krul: bij de oudere krulpijpen is de eerste of binnenste krul duidelijk kleiner dan de buitenste. Het hier afgebeelde exemplaar mist overigens enkele centimeters steel bij het mondstuk.
Op de ketel aan weerszijden in reliëf de wapenschilden van Amsterdam en New York, op de ketel aan de steelzijde driemaster met volle zeilen waaronder "1609". Op de voorzijde van de ketel een staande Nederlandse leeuw. Opschrift "THE HOLLAND SOCIETY OF NEW YORK" en ketel keerzijde "FOUNDED 1885" en "EINDELYK WORDT EEN SPRUIT EEN BOOM".
Op de steel aan de linkerzijde de tekst HOLLAND, op de 19e eeuwse versies van deze pijp ontbreekt deze tekst.
Het jaartal 1609 en het schip verwijzen naar het schip 'De Halve Maen' waarmee de vroegste kolonisten met Henry Hudson in 1609 naar Amerika waren gekomen en Nieuw Amsterdam hadden gevestigd, wat later New York zou worden.
In de Vlissingse Courant van 26 januari 1890 wordt melding gemaakt van het diner van de Vereniging dat op 10 januari plaatsvond:
Op den 10 Januari 1890 werd te New York de 5-de jaarlijksche maaltijd gehouden van de Holland-Society aldaar, waarvan de op Oranje papier gedrukte en keurig versierde menu ons werd toegezonden, welke wij om zijn eigenaardigen inhoud hier laten volgen:
(..)
Op het menu staat na de Koffie, Likeuren en SIgaren ook Pijpen en Tabak met daarbij tussen haakjes: 'Gekronkelde Goudsche Pijpen, gezonden uit Holland door den Weledelen-Hooggeboren Heer Robert B. Roosevelt.
The Holland Society was established in 1885 in New York, by decendants of Dutch settlers, with the purpose of preserving history and the ties within the descendants of this group. Only male descendants from the Dutch collonists were eligible for a membership.
One of the Society's main events is it's yearly banquet, a general gathering of members. During this event, special attention is given to thank and reward specific people for their remarkable contributions. Especially during the first years, the banquet was also characterized by typical Dutch food and drinks, and a good pipe of Friesian tobacco to close of the dinner. For this purpose, the Society had special pipes made by the company Goedewaagen from Gouda.
The pipe was supplied with a so called 'double curled' stem. There is a distinct difference in way that these curls were made over time. During the 20th century, the double curl was formed by basically placing both curls next to eachother, whereas the older, 19th century curled pipes consisted of a first (or 'inner') curl which was clearly smaller than the outer curl. The pipe that is pictured here is an example of a (early) 20th century model. It is not entirely complete however as a small part of the mouthpiece is missing.
On the bowl, we can see the city crests of Amsterdam and New York, and on the bowl pointing at the smoker a ship is engraved with the year 1609. Above it the text 'Founded 1885' and 'EINDELY WORDT EEN SPRUIT EEN BOOM' ('FInally a sapling has turned into a tree'. The frontside of the bowl has a Dutch Lion and the text 'THE HOLLAND SOCIETY OF NEW YORK'.
On the left side of the stem we can see the text 'HOLLAND', which was not mentioned on the original 19th century models. The year 1609 and the ship are references to ship named 'De Halve Maen' ('The Half Moon') which was commanded by Henry Hudson and brought the first settlers to New Amsterdam, which later became New York.
In the Vlissingen newspaper from Januari 26, 1890, an article mentions the Society's yearly dinner which took place that year on Januari 10th.
'On the 10th of Januari 1890, the 5th annual dinner was organized by the local Holland-Society, of which a menu was share with us, printed on orange paper. Due to it' s 'perculiar' contents we will publish it here.
(..)
The menu mentions Coffee, Liquors, Cigars and also Pipes and Tobacco with the explicit mention of the fact that these are 'curled Gouda pipes, sent to us by the gentleman Robbert B. Roosevelt.
Onderstaand een fragment uit de Vlaardingse Courant van 05-02-1890 waarin aan de hand van een artikel uit een Amerikaanse krant een beschrijving wordt gegeven van het jaarlijkse diner van de recent opgerichte Holland Society waarbij tot het 'nagerecht' behoorde >pijpen en tabak<, en wel 'Gekronkelde Goudse pijpen', gezonden uit Holland
Een pijp van Gambier (nr. 415) beeldt Charlotte Corday uit. Zij speelde een opmerkelijke rol in de periode van de Franse Revolutie.
De Franse Revolutie duurde van 1789 tot 1799 en maakte een eind aan het Ancien Regime en de regering van Lodewijk XVI en zijn echtgenote Marie Antoinette, die beiden onder de guillotine eindigden. De privileges van de geestelijkheid (de eerste stand) en de adel (tweede stand) werden grotendeels afgeschaft en de oude ideeën over aristocratie en absolutisme werden vervangen door wetgeving gebaseerd op liberté, egalité en fraternité, ofwel vrijheid, gelijkheid en broederschap.
In 1792 werd de positie van de koning onhoudbaar en het tweede deel van de Franse Revolutie begon. Binnen de revolutionaire beweging waren de opvattingen heel verschillend.
De Jakobijnen werden toen de belangrijkste groep. Zij waren een groep mensen die de monarchie wilden afschaffen in heel Europa, de macht van het volk wilden vergroten, en alle rechten van de adel wilden afpakken. De Jakobijnen werden steeds radicaler. Onder leiding van Maximilien de Robespierre werden er tienduizenden mensen opgepakt en vermoord. Deze mensen gingen volgens de Jakobijnen in tegen de wil van het volk en alle mensen die ze niet vertrouwden kwamen onder de guillotine. Toen in 1792 een beslissing moest worden genomen over het leven van Koning Lodewijk XVI stemde Robespierre dan ook voor onthoofding onder de guillotine. Deze periode van geweld wordt ook wel de Terreur genoemd.
Tegenover de Jakobijnen stonden de Girondijnen, die de gegoede burgerij uit de provincie steunden en streden voor zoveel mogelijk individuele vrijheid en volkssoevereiniteit.
In 1793 rekenden de Jakobijnen af met de Girondijnen. Na een belegering van de Nationale Conventie werden maar liefst 31 Girondijnen afgezet en vervangen door Jakobijnen. In de periode hierna werd een bloedbad aangericht onder de Girondijnen. Op 31 oktober 1793 vonden maar liefst eenentwintig hooggeplaatste politici de dood onder de guillotine.
Marat maakte deel uit van de radicale fractie van de Jakobijnen. Onder meer vanwege zijn opzwepende retoriek werd hij door sommigen medeverantwoordelijk gehouden voor de Septembermoorden (1792). Dit beangstigde Charlotte Corday, een jonge aristocrate. Zij besloot hem te doden in het geloof dat dit erger zou voorkomen. Ze ging naar zijn huis en werd binnengelaten. Marat was op dat moment in bad zijn tijdschrift L'Ami du Peuple aan het redigeren. Terwijl hij de namen van contrarevolutionairen opschreef die ze hem dicteerde, stak ze een keukenmes in zijn borst. Tijdens de rechtszaak die volgde op de moord verklaarde zij: 'Ik heb één man omgebracht om er 100.000 te redden.' Vier dagen na Marats dood werd zij geëxecuteerd met de guillotine.
De pijp van Gambier die Charlotte Corday verbeeld is tussen 1830 en 1914 gemaakt. Voor Gambier was het interessant om deze pijp uit te brengen omdat de discussie over de daad van Charlotte Corday in de gehele 19e eeuw volop werd gevoerd. Vergelijking van het schilderij van Hauer en de pijp laat zien dat de pijp een goed portret laat zien van Charlotte Corday.
De hier afgebeelde pijp is voorzien van een beschildering met een blauw-zilverkleurige verf. Vooral de haren en de muts zijn gekleurd. Het is onwaarschijnlijk dat deze kleuring in de fabriek in Givet is aangebracht. Er waren in de 19e eeuw verschillende kleine ateliertjes waar pijpen nog iets mooier gemaakt werden om deze zo tegen een hogere prijs te kunnen verkopen.
A pipe made by the company Gambier depicts Charlotte Corday, who played a remarkable role during the period of the French Revolution.
The French Revolution took place between 1789 and 1799 and ended the reign of the 'old' regime and the government of Louis XVI and his wife Marie Antoinette, who were both sentenced to the guillotine. The traditional privileges which the clergy and the nobility enjoyed were mostly eliminated and the traditional influence of aristocrats and absolute rulers were replaced by legislation based on the principles of 'liberté, egalité and fraternité', freedom, equality and brotherhood. In 1792 the position of the king became indefensible and the French Revolution entered it's second phase. The revolutionary movement harboured many different principles and ideas however.
The Jacobins were the most important group, formed by people who wanted to abolish monarchy in the whole of Europe and enlarge the power of the people: basically strip nobility of all of it's rights.
The Jacobins became more and more radical in their beliefs and headed by Maximilien de Robespierre, tens of thousands of people were captured and excuted who, according to the Jacobins, went against the will of the people. The guillotine was their final destination. When in 1792 a decision needed to be made about the life of King Louis XVI, Robespierre proposed his beheading by means of the guillotine. This period during the revolution is also known as the period of 'Terror'.
A more moderate revolutionary way of thinking was supported by the Girondins, who did support the upper classes of society and promoted individual freedom and sovereignty of the people.
In 1793, the Jacobins delivered a strong blow to the Girondins. As a result of the siege of the National Convention, 31 high ranking Girondins were removed from their positions and replaced by Jacobins. This started a period of bloodshed against the Girondins. On october 31st, 1793, 21 high ranking Girondin politicans were send to the guillotine.
Jean Paul Marat was one of the spokesman for the radical fraction of the Jacobins. Mainly because of his inflammable rhetoric he was held responsible for the 1792 september killings. A young aristocrat by the name of Charlotte Corday was extremely frightened by him and strongly believed that it would only get worse if Marat was not stopped. She decided that killing him was the only remedy so she went to his house and stabbed him in the heart with a kitchen knife. During the trial that followed she declared: 'I have taken the life of one man to save the lives of 100.000'. Four days after Marat's death, Corday was executed by the guillotine.
The pipe was made by Gambier between 1830 and 1914 and represented a very actual theme as the discussion about the rightfulness of Corday's deed was still very much alive during the 19th century. As we can see from a painting of Corday by Hauer, the pipe's resemblance of Corday is striking.
This version of the pipe has the remnants of a blue-silvery paint which was used on the hairs and cap. Most likely this colouring was not applied in the factory in Givet. During the 19th century many smallere workshops would enhance clay pipes by painting of enamelling them to increase their value.
Schilderij van Charlotte Corday (1768-1793) van Jean-Jacques Hauer, geschilderd op haar verzoek enkele uren voor haar executie (Wikipedia).
Deze maand lichten we een bijzondere presentatie pijp uit. De pijp is maar liefst ruim 15 cm hoog, rijkelijk versierd en geëmailleerd. Zij is gemaakt door de Franse firma Gambier, ter gelegenheid van de ‘Exposition des produits de l'industrie française’ in 1849. Deze Nationale tentoonstelling werd dat jaar voor de 11e keer gehouden (sinds 1798) en had de vorm van een langdurige tentoonstelling waarbij gedurende 60 dagen Franse fabrikanten van industriële en agrarische producten de gelegenheid kregen om hun prestaties te tonen. Er deden maar liefst 5.494 bedrijven mee waaronder de firma Gambier. Tijdens dergelijke exposities werden heel wat onderscheidingen uitgereikt, waaronder ook een aan Gambier. Deze onderscheiding werd in november 1849 uitgereikt door Prince Louis Napoleon, de latere Napoleon III.
Afgebeeld zijn een man (‘kaster’), vrouw (‘tremster’) en kind (‘roller’) als werknemers van een pijpenfabriek. Op de kop lezen we de tekst ‘Pipes Gambier’ en de bovenkant is versierd met schelpen waarin pijpen en bloemen zijn aangebracht. Op de zijkanten zijn de voor- en achterzijde van de tentoonstellingsmedaille afgebeeld. Op de ene zijde lezen we de tekst PRODUITS (D’INDUSTRIE, niet leesbaar), AGRICOLE ET MANUFACTURE, EXPOSITION NATIONALE 1849, en op de andere zijde is een zittende vrouw afgebeeld met de tekst REPUBLIQUE FRANCAISE. De verschillende onderdelen zijn geaccentueerd met meerdere kleuren emaille.
De hier afgebeelde pijp diende als presentatie- en pronkstuk voor deze tentoonstelling en werd ook in de jaren na de tentoonstelling nog geproduceerd toen hij vooral als etalagepijp gefungeerd zal hebben. De pijp wordt ‘Cinquantenaire’ genoemd, verwijzend naar het 50 jarig jubileum dat de tentoonstelling in 1849 vierde.
Referenties: www.gambierpipes.com en Amsterdam Pipe Museum (APM 9.900)
This month we highlight a remarkable presentation pipe. It is 15 cm tall, highly decorated and has multi colour enamel. It was made by the French company Gambier, at the occasion of the 'Exposition des produits de l'industrie française’ in 1849. This exposition was held for the 11th time that year (since 1798) in the format of a 60-day exhibition, which allowed French manufacturers to display their industrial and agricultural products. The official number of companies that participated was 5.494, among which the pipe manufacturer Gambier. During such events, many commendations in the form of medals were awarded for exceptional products and presentations and Gambier was also one of the recipients. The medal was presented to the company in november 1849 by Prince Louis Napoleon, later Napoleon III.
The pipe shows the figure of a man, woman and child als employees in a pipe factory and the text 'Pipes Gambier'. The top part of the bowl has decorations shaped as shells with pipes and flowers. On both sides of the bowl, the two sides of a exhibitions medal can be seen. On one side it has the text PRODUITS (D’INDUSTRIE, unreadable), AGRICOLE ET MANUFACTURE, EXPOSITION NATIONALE 1849, and on the other side it shows a woman sitting and the text REPUBLIQUE FRANCAISE. Several elements are highlighted with different colours of enamel.
This pipe was made as a presentation- and showpiece for this exhibition and was produced during several years after the exhibition and will have served as a display for shops and points of sale for Gambier pipes. The pipe is also called the 'Cinquantenaire', a reference to the 50 year anniversary of the exhibition in 1849.
References: www.gambierpipes.com and Amsterdam Pipe museum (APM 9.900).
De pijp van deze maand is een dubbele krul van de Firma De Jong uit Gouda. De pijp heeft na aankoop rond 1945-1950 het daglicht niet meer gezien. Hij is met een aantal van zijn lotgenoten door zijn toenmalige eigenaar in zaagsel ingepakt en pas recentelijk weer uitgepakt. Het is een vrolijke souvenirpijp met frisse kleuren. Aan de linkerkant van de ovale tabaksketel is een gekleurd plakplaatje aangebracht met een Volendams meisje in klederdracht met een mandje, staand voor een kleine loopbrug met op de achtergrond een molen. Het tafereel is met gele lak ingesmeerd. De steel is opgevrolijkt met stippen van rode verf. Dergelijke pijpen zijn voornamelijk gemaakt voor de souvenirwinkels in Volendam en mogelijk andere toeristische plaatsen. De meeste pijpen zullen bij thuiskomst dan ook niet gerookt zijn, maar aan de muur gehangen als decoratie en herinnering aan het uitstapje naar Volendam.
Onlangs is in ons blad een leuk artikel verschenen over souvenirpijpen:
Ruud Stam, Souvenirpijpen, van kwaliteit naar massagoed, PKN, Stichting voor Onderzoek Historische Tabakspijpen, 2024, p. 12-19.
This months highlighted pipe is a double curled pipe made by the company De Jong from Gouda. After the pipe was purchased around 1945-1950, it was carefully packed in a box filled with sawdust and stored together with several others until it was unpacked recently. It is a cheerfully coloured souvenir pipe. The left side of the bowl has a coloured transfer image of a girl from Volendam in traditional costume, carrying a basket and in front of a footbridge with a windmill in the background. The image is covered with a transparant yellow varnish. The stem has been toned up using red dots of paint. These types of pipes were mainly made for the souvenirshops in Volendam and other towns that were popular with tourists. Most of these pipes will have never been smoked but kept as a memento to a trip to Volendam.
Recently, a nice article was published about souvenirpipes:
Ruud Stam, Souvenirpipes, from quality to mass products, PKN, Society for Historic Clay Pipe Research, issue nr 172, p. 12-19. 2024.
De pijp van de maand april 2024 is een zeldzame trechtervormige pijp uit de periode 1715-1730. Op de steelzijde van de pijp is een dubbelkoppige adelaar afgebeeld en aan de achterzijde en de zijkanten gekrulde bladranken.
Mogelijk is hier de Habsburgse dubbelkoppige adelaar afgebeeld en is de pijp gemaakt voor export naar de Oostenrijkse Nederlanden, die een belangrijke afzetmarkt vormden voor de pijpenmakers uit Gouda, Schoonhoven en Gorinchem.
De Spaanse Nederlanden (1556-1715) stonden tot 1581 ook bekend als de Zeventien Provinciën. In 1581 scheidden de noordelijke gewesten zich af van de zuidelijke en verklaarden zich onafhankelijk onder de naam Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden. De Zuidelijke Nederlanden gingen verder als Spaanse Nederlanden. De Zuidelijke Nederlanden gingen in 1715 over van de Spaanse naar de Oostenrijkse tak van het huis Habsburg en daarna verder onder de naam Oostenrijkse Nederlanden.
Met name pijpenmakers uit Schoonhoven lijken dit thema te hebben gebruikt op hun producten. Een tweede exemplaar van deze pijp staat afgebeeld in het boek De pijpenmakers van Schoonhoven (Ewout Korpershoek, Leiderdorp, 2020, p. 325, afb. 1522a-c).
Dubbelkoppige adelaar met bladranken, vormmerk weerszijde hiel een halve maan. Hoogte 3,8 cm. Collectie Steven van Haaren.
This months highlighted pipe is a fairly rare, funnel shaped pipe which can be dated between 1715 and 1730. A so called 'double headed' eagle is visible on the bowl, facing the smoker. The other sides of the bowl are decorated with curled branches with leaves.
The eagle possibly represents the eagle of the Habsburg crest, which would imply that this pipe was made for export to the 'Austrian Netherlands', an important market region for pipe makers from Gouda, Schoonhoven and Gorinchem.
Until 1581, the Spanish occupied Netherlands were also known as the seventeen provinces. In 1581, the Northern provinces separated from the others in the south, and declared the independent Republic of the Seven United Netherlands. The southern provinces continued as the Spanish Netherlands. From 1715, the Southern Netherlands were controlled by the Austrian branch of the House Habsburg, and they also became known as the 'Austrian Netherlands'.
Especially pipe makers from Schoonhoven seem to have employed the double headed eagle theme as many different examples are know. This particular model however is fairly rare. Another known example of this pipe is pictured in the book 'De pijpenmakers van Schoonhoven' (The Schoonhoven pipe makers, by Ewout Korpershoek, 2020, p. 325, fig. 1522a-c).
Double headed eagle with branches and leaves, type or mould mark shaped like a half moon. Height 3,8 cm. Collection Steven van Haaren.
De pijp van de maand is gemaakt door Sigmund Seiler, een pijpenmaker uit Theresienfeld in Oostenrijjk. In 1895 nam Sigmund Seiler de fabriek over van de Partsch familie. Deze pijpenmaker is vooral bekend om zijn traditionele Schemnitz pijpenkoppen met achtkantige ketel en lobben aan de onderzijde. Deze pijpen zijn doorgaans van hoge kwaliteit en fijn afgewerkt.
In dit geval gaat het om een bijzonder exemplaar met een relatief ruwe afwerking en een reliëf voorstelling aan de voorzijde. De afbeelding toont een zware houwitser (kanon) op een stationaire basis. Boven de afbeelding staat 30 D hetgeen hoogstwaarschijnlijk verwijst naar het kaliber van het kanon. Onder de afbeelding staan twee jaartallen: 1914, en 1917 met daartussen een lauwerkrans.
Het kanon op de afbeelding is de Big Bertha. Dit was het zwaarste kanon dat Krupp voor de Duitsers tijdens de Eerste Wereldoorlog produceerde. Het kanon was in gebruik van 1914 tot 1918.
Een moderne pijp met een afbeelding van dit soort wapentuig is uitermate zeldzaam, en reflecteert een stukje van Europa’s wapenrace in het begin van de vorige eeuw.
This months highlighted pipe was made by Sigmund Seiler, a pipemaker from Theresienfeld in Austria. Seiler took over de pipe factory of the Partsch family and is known for his traditionally designed 'Schemnitz' pipes with octagonal shaped bowls and 'lobed' decorations at the bottom of the bowl. Generally these pipes are of high quality and carefully finished.
This specific pipe is very remarkable as it has a relatively rough finish, and a decoration on the front of the bowl. The decoration shows a big mortar or howitzer on a stationary base. Above the image, we can read 30D, probably referring to the canon's calibre. Below the image we can read the years 1914, 1917 and a laurel inbetween.
The pictured canon is the famous 'Big Bertha', the biggest gun that the company Krupp produced during the first world was. It was in use between 1914 and 1918.
Modern pipes with these types of decorations are extremely rare, while they do reflect a piece of Europe's arms race history during the beginning of last century.
In het pas uitgekomen jaarboek 2023 van de PKN is een artikel opgenomen over pijpen met afbeeldingen gerelateerd aan Napoleon: 'Napoleon, een geliefd icoon’.
Recent kwam er nog een ‘Napoleonpijp’ boven water die de moeite waard is om hier te tonen.
De pijp is vermoedelijk evenals de pijp die in het artikel in het jaarboek 2023 (afb. 24) afgebeeld is, opgenomen in de catalogus van de firma Müllenbach & Thewald uit Höhr, uit het tweede kwart van de 19e eeuw. De tekening in de catalogus wijkt in geringe mate af van de voorstelling op de pijp (de kanonsloop onder de vlag staat niet op de tekening) en dat maakt dat de toeschrijving aan de firma Müllenbach & Thewald niet helemaal zeker is. Of we hier dus te maken hebben met een tekening waar de tekenaar zijn vrije interpretatie heeft weergegeven of dat de pijp toch aan een andere firma moet worden toegeschreven is niet helemaal duidelijk. Echter slechte tekeningen in catalogi komen vaak voor en dat is de reden om deze pijp toch toe te schrijven aan Müllenbach & Thewald.
In our newly published yearbook 2023, an article is included about pipes with representations and images related to Napoleon titled: 'Napoleon a popular icon'.
Recently another 'Napoleon pipe' surfaced which we will shown here.
The manufacturer of this pipe is most likely the same as the one published in the article (fig. 24), namely Müllenbach & Thewald from Höhr , dating from the second quarter of the 19th century. The catalogue image only differs slightly from the actual pipe (the cannon barrel which is visible under the flag is not shown in the catalogue) which makes that we cannot attribute the pipe to M&T for sure. Either the catalogue drawing was not done that accurate or the actual pipe was made by another company. Inaccurate catalogue representations are not uncommon and therefor Müllenbach & Thewald seems a highly likely provenance.
De eerste pijp van de eerste maand in het nieuwe jaar is een bijzondere kleipijp van Tsjechische afkomst. De pijp is gemaakt door de beroemde pijpenmaker Karol Zachar. Van deze maker is het complete modellen bestand bekend. Uit de catalogus (https://www.tabaks pijp.nl/archief/archief-catalogi-fabrikanten/) blijkt dat er slechts vier figurale modellen gemaakt zijn. Deze hebben afbeeldingen van een Turkenkop, Napoleon, een Hertenkop en deze Faust. De overige modellen hebben voornamelijk het typische ‘Schemnitz’ model, of zijn afgeleid van modellen van meerschuim pijpen.
In het geval van deze pijp gaat het om een fijn uitgevoerd mannen portret met lang golvend haar, een snor en een baardje, met op het hoofd een middeleeuws aandoende hoed met een grote veer. Deze pijp wordt in de catalogus van Zachar aangeduid als ‘Faust Kopf’.
Van dit model zijn voor zover bekend geen fysieke exemplaren aanwezig in bekende collecties. Het is samen met de Napoleonpijp één van de zeldzaamste pijpen gemaakt door Zachar.
De pijp is uitgevoerd in fijne rode klei met aan de ene zijde een scherp merk met de naam: ZACHAR K. SELMECZ, en aan de andere zijde het stadswapen van Schemnitz. De lengte van de pijp is 5,7 cm, de breedte 4,5 en de hoogte 5,4 cm.
This first highlighted pipe of the first month of the new year is a special clay pipe made in the Czech republic. It was made by the famous pipe maker Karol Zachar. The entire assortment this pipe maker had is available from his catalogue at /www.tabaks pijp.nl/archief/archief-catalogi-fabrikanten/. From this catalogue we can see that only four different figural pipes were made by him, which represent 'a Turc', 'Napoleon', a stag's head and this one, named 'Faust'. The other models are shaped according to the typical 'Schemnitz' model, or were copies of meerschaum pipe models.
The Faust pipe is a delicately shaped face of a man with long hair, a moustache and a short beard, wearing a medieval type hat with a large feather. This pipe can be found in Zachar's catalogue under the name 'Faust Kopf'.
This one, together with the Napoleon pipe is probably one of Zachar's most rare products, as no examples are known in any of the famous collections.
The pipe is made from fine red clay with on one side a very sharp mark carrying Zachar's name: ZACHAR K. SELMECZ and on the other side a city crest of Schemnitz. The pipe measure 5,7 cm in length, is 4,5 cm wide and has a height of 5,4 cm.